onsdag 11 juli 2012

Efterlängtade Scanner - Välkommen hem!

Äntligen fick jag beskedet igår att Scannern som jag väntat på i flera månader nu kommit till butiken. Det hade vart översvämning i fabriken förra året och tillverkningen stannade av, så den har inte funnits att få tag på någonstans. Hur som helst, jag bestämde mig för att vänta till en av mina favoritbutiker fick in den igen och skrev upp mig på en lista och de skulle höra av sig så fort de visste något. Igår eftermiddag fick jag veta att den fanns att hämta upp (köpa vill säga). 


Jag bestämde mig för att jag skulle försöka vara där vid öppning, med andra ord klockan 10. Det lyckades jag inte med, för av någon anledning så lyckades jag försova mig idag igen, vaknade halv 11 trots att jag ställt klockan. Tror jag var helt slut eftersom jag inte sovit så bra på grund av det hemska ovädret som var i natt. Hur som helst så fick det bli en tur till stan vid lunch-tid istället. Anledningen till att jag ville vara ute i god tid var att jag ville göra i ordning min nya dator inför nya skolan i höst. Som den är nu är den väldigt ny och färsk och har inte riktigt hunnit bekanta mig med Windows 7. 


Det hela gick ganska smärtfritt, ganska... Lådan den låg i var ganska så tung, och trots det fina handtaget som var monterat på den så kändes det ordentligt i händerna när jag bestämde mig för att promenera hem med den då jag precis missat bussen och nästa skulle komma en halvtimme senare. Handtaget skar in i fingrarna och tvingade mig att stanna flera gånger och byta hand. Mot slutet gick jag med jackärmarna i nävarna mellan handflatorna och handtaget. Det var lite smärt-lindrande i alla fall. Jag vill med detta inte verka gnällig, inte alls. Jag är jätteglad för min nya leksak och välkomnar den hem till mig med ett stort leende och löften om att scanna in många fina bilder.


Bilderna är just nu foton jag lånat av min mor och min morfar, tänkte göra en fotobok med släktbilder och släktforskning och en med bilder från min barndom. Det passar strålande att scannern kom nu när jag fått ett erbjudande om en gratis fotobok via elbolaget.


Så fixandet med nya datorn blev lite försenat, men jag hann med lite när jag kom hem. Och till min glädje följde det med ett Photoshop Elements 8 med Scannern. Kändes som ett trevligt tillskott och ännu roligare var att jag redan hade en bok om just den verisionen av Photshop Elements. Kunde inte bli bättre. Tror nog att scannern och nya datorn kan bli goda vänner så småningom.


Och som avslutning vill jag säga följande: 

  • Välkommen hem lilla scanner, Canon CanoScan 9000F. 
  • Tack till butiken som hjälpte mig igenom hela detta köp,  JapanPhoto på Flemmingsgatan i Stockholm. 
  • Om intresse finns så kan jag försöka skriva en liten produktbedömning sedan när jag använt de flesta av funktionerna och vet hur nöjd jag blir.

1 kommentar:

  1. Ahaa, så det blev en blogg, kul! :) Din bloggadress är egentligen .com på slutet, inte .se, sen när man går in på sidan så ändras det beroende på vilket land bloggläsaren är i (eller om det var beroende på landsinställningar i datorn, kommer inte ihåg). Kan vara bra att tänka på om du ska sprida adressen till kompisar i nåt annat land, det är inte säkert att de får upp sidan med .se på slutet.

    Klart jag vill läsa en recension om scannern :) och framför allt vill jag veta vad som fick dig att välja just den scannern. Jag har en gammal, antik vid det här laget :) en Canon Lide 80 köpt 2004. Jag valde den för att den uppfyllde lite kriterier som att man kan scanna en bok (ledade gångjärn), scanna negativ (som jag ännu inte har testat!), man kan lägga flera foton på glaset och de scannas till separata filer och den tar ström via USB, behövs ingen strömkabel. Annat bra är storleken, som en 15,6" pc typ :) och har ett ställ/stöd så att man förvarar den stående på sidan, och man kan scanna i det läget också. Men den väsnas så när man scannar, och kanske nyare scanners är bättre på att scanna dokument och läsa av med OCR, och kanske man måste ha en med strömsladd för att få snabbare scanning.

    Javisst är det trevligt att få med Elements på köpet :) och version 8 är helt ok, det var väl då det började hända bra grejer i programmet, testa verktyget Komponera om :) När jag köpte min scanner så fick jag med PSE 2 och det har ju hänt en del sen dess... sen hoppade jag till 5:an och sen till 8:an men numera använder jag nästan bara "stora" Photoshop, CS5, fast jag har PSE 8 installerat också,

    Moderskeppet kan man hitta massa guider om Photoshop. De är iofs för stora Photoshop men en hel den funkar för Elements också, de flesta verktygen finns i båda men ligger på olika ställen. De har haft en särskild sajt för PSE (Bildbehandla.se) men den är nerstängd nu på grund av nåt problem och ska integreras med Moderskeppet i höst istället.

    Jag har ju glömt att meddela att Skolportalens webbok har kommit ut. Jag har kommit ungefär halvvägs i boken och tycker den är jättebra - jag försöker låta bli att läsa för jag har annat jag borde plugga, men den är som en drog :) Helt enkelt för att jag tycker att webb är så roligt. Men nu har jag dykt på nåt i boken som verkar vara fel, på en rätt viktig sida i boken, så jag ska skicka en fråga till författaren. Boken har kommit ut men är inte riktigt färdig än kan man säga... för det utlovas en massa videos och annat material på en kurswebb men det är inte mycket som är klart där än, ska komma till skolstarten/hösten.

    SvaraRadera